Hodinový dokument, který odvysílala
Česká televize na svém druhém programu v neděli
16. května 2004, věnovaný příběhu bludovského
mlynáře Huberta Habermanna a jeho rodiny byl
dozajista zajímavý. Přiznám se, že jsem k němu
přistupoval s velkou nedůvěrou, kterou ve mně
vzbuzoval autor námětu Josef Urban, který již ve
svém románu „prokázal“, jak dokáže zacházet s
historickými fakty. Byl jsem ale příjemně
překvapen. Z tehdejší Urbanovy historické lži toho
na základě svědectví pamětníků mnoho nezbylo.
Dokument byl vyvážený, zazněly výpovědi obou
stran, kdo chtěl, pravdy se dobral. A že to takto
skutečně zapůsobilo, mi potvrdila řada cizích
lidí, kteří o celé věci až do chvíle zhlédnutí
dokumentu nic nevěděli. V závěru se jednotlivá
svědectví poskládala v relativně ucelený obraz,
který potvrdil právě tu verzi celé nešťastné
příhody, která mezi řadou místních občanů kolovala
a koluje a kterou jsem, koneckonců, od dětství
slýchával i já. Pokud něco mělo nacionální,
protiněmecký podtext, pak to bylo „pouze“ zatčení.
Vražda s Habermannovou národností měla podle všeho
společného máloco, spíše šlo o projevy jiných
vášní – zloby, touhy po majetku apod. Byla to tedy
podobná lidská tragédie, jakých se v minulosti
odehrálo mnoho, a jaké se bohužel linou a linout
budou celými lidskými dějinami.
Jak se říkává, konec korunuje dílo.
A tak skutečně klíčovým okamžikem byly zmínky o
odtajnění soudního spisu ze začátku padesátých let
s hlavním viníkem celé tragédie. V rámci onoho
vyšetřování byl potvrzen Habermannův vrah, na nějž
se však vztahoval jeden z tzv. Benešových dekretů
takovéto činy amnestující. Celá konstrukce,
linoucí se vystoupeními mnohých, se tak sesypala
jako domeček z karet. Škoda jen, že se autoři
televizního dokumentu na závěr nezeptali všech
těch, kteří za viníky označovali celou řadu
dalších lidí, co na toto zjištění říkají. Rád bych
viděl jejich protažené obličeje ve chvíli, kdy by
slyšeli, že jejich dlouhodobá cílevědomá
propaganda stojí na písku. Zvláště zajímavá je
skutečnost, že se onen soudní protokol s viníkem -
členem KSČ - o údajném zločinném podílu
zakladatele lázní Zdeňka Pospíšila (jehož by mnozí
velmi rádi do případu co nejvíce namočili)
nezmiňuje. Přitom bylo nasnadě v první polovině
padesátých let do případu zatáhnout tehdejšího
politického (třídního) nepřítele, představitele
buržoazie. Rozhodně by tehdy sejmutí alespoň části
odpovědnosti z beder komunisty bylo vítané.
Z celé řady nejrůznějších pamětníků
v dokumentu vystupujících však otřesným způsobem
vyčnívala výpověď současného ředitele bludovských
lázní MUDr. Jiřího Riedla. Báchorce o pokladu se
zasmál snad každý, s kým jsem o tom mluvil. Možná
jsem zrovna v tu chvíli neposlouchal, ale
nepochopil jsem, kdyže to měl být poklad v lázních
zakopán, a především proč právě v lázních – proč
ne na Markavině, Mezimořské či kdekoli jinde.
Ve chvílích, kdy MUDr. Riedl
hanobil „rodinu Pospíšilovu“ (všimněme si, že
málokdy jmenoval pouze zakladatele lázní, ale
paušálně používal termínu „rodina“), jsem nevěřil
vlastním uším. A v duchu
a později i nahlas jsem se ptal: „Nestačí mu, že
svou činností připravil Pospíšilovy potomky o
lázně, musí ještě bezdůvodně a především
neoprávněně hanobit mrtvé?“ Člověka napadá otázka,
kde se v člověku může vzít tolik licoměrnosti a
falše, kdy na jedné straně studuje teologii,
hlásá, že žije podle Desatera, a hodlá stavět
lázeňskou kapličku, a na straně druhé pomocí
nejrůznějších kulatých paragrafů a kliček přichází
k majetku, který jeho otec pomáhal znárodňovat?
Jeden z bludovských se v této souvislosti ptal,
zda je stále ještě ve starozákonním kodexu
zakotveno přikázání „Nepokradeš“… Riedlovo
vystoupení mělo charakter pořadu Klekánice z roku
1998, právě toho, na jehož konci dohasíná puklé
srdce MUDr. Zdeňka Pospíšila st.
Dalším prazvláštním svědkem byl
Karel Cvrk, který vystupoval již v onom neblahém
dokumentu Klekánice z roku 1998 jako spoluvězeň
Zdeňka Pospíšila ml. Tentokrát mu byla přisouzena
jiná role – pozice zaměstnance ONV Šumperk, div ne
asistenta Pospíšila st., který věděl, co kdo řekl
a jak se choval na schůzi, jíž se Cvrk osobně
nezúčastnil. Nemusíme v této chvíli rozvíjet
debaty o nejrůznějších rodinných vztazích K. Cvrka
a jiných, zmíněných „pamětníků“. Stačí si vyhledat
jeho jméno v oficiálním seznamu agentů StB
dostupných na internetu. Já jsem jej tam našel
evidovaného pětkrát…
Je skutečně normální, že dnes agent
StB (byť také vězeň z padesátých let) svědčí proti
oběti komunistického režimu, která nekolaborovala?
Jsem skutečně rád, že se otevírají
nevyjasněné, temné stránky bolestných dějin.
Dokument „Habermannův mlýn“ je na tomto poli
záslužným počinem. A proto se těším, že v
souvislosti s vyrovnáváním se s dědictvím
minulosti přijde jednou čas i na dobu současnou. V
televizi se pak budeme moci podívat na dokument o
smrti MUDr. Zdeňka Pospíšila st. v roce 1998, o
celém prapodivném restitučním řízení táhnoucím se
celými devadesátými lety, lázeňské kapličce, o níž
se říká, že snad má být kajícným skutkem za
spáchaná bezpráví.
Přiznávám, že tento článek nepíšu
se zvláštním potěšením a radostí. Dlouho jsem o
něm přemýšlel, několikrát jsem byl od jeho psaní
svými blízkými zrazován. Ale uvnitř sebe jsem
cítil, že mlčet nejenom že nemohu, ale vlastně ani
neumím a nesmím. Píšu tento text i s vědomím, že s
ním možná velká část z vás – bludovských – nebude
souhlasit, že na mě leckdo bude opět chtít podávat
trestní oznámení či že se stane námětem četných
pří, dohadů, veřejných řečí apod.
Ptá-li se kdo, proč připomínat a nezapomínat (či
to dokonce zavrhuje), udělá nejlépe, bude-li
hledat odpověď u obětí těchto dějů. Jeden z nich,
papežský prelát Mons. ThDr. Antonín Huvar (vězeň z
pověstné Grebeníčkovy uherskohradišťské věznice) v
jednom rozhovoru řekl: „Když kdekdo mluví o
nutnosti odpustit našim vrahounům a mučitelům, tak
říkám: ‚Neupravuj Písmo svaté. Jak my můžeme
milovat tyhlety vrahouny, když Pán Ježíš na kříži
jednoho vezme a druhého kopne do zadku?‘“ Právě z
událostí nedávné historie vyrůstá dnešní doba.
Nebudeme-li jim rozumět, neporozumíme dnešku. A
tak je důležité vědět, že kauza Habermannova
mlýna, stejně jako Riedlových (či správně postaru:
Pospíšilových) lázní jsou krutými připomínkami
lidské zvůle.
PhDr.
Stanislav Balík
Bludovan číslo 5/2004
|